Schuldhulpverlening is een beladen woord. Het wordt door velen geassocieerd met mislukking. Zeer ten onrechte. Als je het ondernemerschap in je bloed hebt en strategisch denken één van je bekwaamheden is, dan grijp je snel in voordat het te laat is. Een faillissement zie je over het algemeen ver van tevoren aankomen. De orderstroom droogt langzaam op terwijl de vaste lasten doorbetaald moeten blijven worden. Je pand en inventaris kost veel geld en dat moet je wel terug kunnen verdienen. Als om de één of andere reden je omzet terugloopt, wil je al je energie steken in het kenteren van deze negatieve ontwikkeling. Echter, als je teveel tijd kwijt bent aan het te woord staan van leveranciers die geld willen zien, ontbreekt het je aan de middelen om je op klantenbinding en aanverwante zaken te richten.
Je zorgen uit handen
Bovendien gaat je thuissituatie er op den duur onder lijden. Je slaapt slecht, je eet ongezond en je reageert je misschien wel af op mensen die er niets aan kunnen doen. Zo gaat het van kwaad tot erger. Om dit voor te zijn, moet je ingrijpen door ja te zeggen tegen schuldhulpverlening. Als je met een bedrijf in zee gaat waarbij jouw heil belangrijker is dan een vette winst, ben je goed af. Oxyz is een voorbeeld van zo’n bedrijf. Je bent er geen dossiernummertje maar echt een mens. De schuldhulpverlener staat er niet boven jou maar je staat naast elkaar. Men neemt de tijd om naar je te luisteren en als dat gepaard gaat met emoties, dan is dat alleen maar goed. Zo komt de schuldhulpverlener te weten wat er speelt. Na het analyseren van jouw situatie, wordt er een plan van aanpak opgesteld. Voorwaarde voor schuldhulpverlening is wel dat de geldstroom nog niet helemaal opgedroogd is en dat je nog terug kunt vallen op BBZ-krediet en dat er nog enige afloscapaciteit aanwezig is. Dan kan Oxyz de schuldeisers vragen om wat uitstel van betaling en alle administratieve rompslomp op zich nemen, terwijl jij je weidt aan het herstel van je klantenbestand.